صفحه‌ی اول » تیتر یک » بازخوانی شعارهای انتخاباتی: احیای آموزش و پرورش نخبه‌پرور

بازخوانی شعارهای انتخاباتی: احیای آموزش و پرورش نخبه‌پرور

بارزترین و بلکه متقن‌ترین شاخص ارزیابی عملکرد هر فرد مستند قرار دادن شعارها و مواضع رسمی وی در ایام تبلیغات انتخاباتی می باشد. البته بازخوانی این مواضع واجد دو وجه می باشد: هم کمک به فرد برگزیده در ترسیم و یادآوری نقشه راهش و هم گوشزد کردن بیداری و آگاهی مردم نسبت به ملاک و مبنای انتخابشان و حس مسوولیت پیگیری نتایج آرائ خود.

سئحراما | یادداشت / دکتر غلامرضا عباسیان*: در تقارن آغاز فعالیت و گشایش رسمی دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، در راستای ضرورت و حق مطالبه‌گری آحاد مردم از یک طرف و ضرورت پاسخگو بودن نمایندگان مردم در قبال اظهارات و اقوال خود، اتخاذ یک سلسله معیارها و شاخص‌های متقن و قابل سنجش (معیارهای پایا و روا) عملکرد آنان و تصمیم‌گیری‌های آتی در طول دوره‌ی چهار ساله‌ی نمایندگی اجتناب‌ناپذیر می‌نماید.

آنچه جامعه ما را در مقاطع مختلف تاریخی شاید بیشتراز هر عاملی دچار خسران کرده است تساهل و تسامح ما در قبال ایه شریفه “کلکم راع و کلکم مسئول” بوده است. وظیفه ملت صرفا در رای دادن خلاصه نمی شود و وظیفه فرد منتخب برای هر گونه مسولیت اجتماعی و سیاسی به نمایندگی از مردم نیز پس از انتخاب آغاز می شود، لیکن یکی از قویترین اهرمهای تحقق اهداف و مواضع دومی در گرونظارت ، مطالبه گیری و حس بیداری و میزان شعور اجتماعی و مسولیت پیگیری مردم در قبال رای خودشان است.
بارزترین و بلکه متقن‌ترین شاخص ارزیابی عملکرد هر فرد مستند قرار دادن شعارها و مواضع رسمی وی در ایام تبلیغات انتخاباتی می باشد. البته بازخوانی این مواضع واجد دو وجه می باشد: هم کمک به فرد برگزیده در ترسیم و یادآوری نقشه راهش و هم گوشزد کردن بیداری و آگاهی مردم نسبت به ملاک و مبنای انتخابشان و حس مسوولیت پیگیری نتایج آرای خود.
در نیم نگاهی به پوسترهای تبلیغات انتخاباتی و مواضع رسمی نماینده محترم مردم کلیبر، خداآفرین و هوراند در قالب سخنرانی‌های رسمی‌شان، محورهای مستند زیر چشم نواز می نمایند:

محرومیت‌زدایی
مبارزه با باند بازی و مافیا گرایی
تحول و توسعه صنعت گردشگری
احیای آموزش و پرورش نخبه‌پرور
توسعه‌ی پایدار
شایسته‌سالاری و نخبه‌گرایی
تحول صنعت کشاورزی و دامپروری
جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی به منظقه‌ی آزاد ارس

فلرغ از اینکه تا چه حد این شعارها قابل تحقق و در وسع و حیطه اختیارات مجلس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی ویا تا چه حد منطبق با برنامه های توسعه اقتصادی – اجتماعی کلان کشور می باشد ، پرداختن به تک تک اینها مجال و مقال خاص خود را می طلبد هر چند که تلاش خواهد شد در مناسبتهای مختلف مرد شریف منطقه از ابعاد آنها بطور نسبی مطلع شوند. مع الوصف با عنایت به اهمیت و اولویت “آموزش و پرورش” ، که به گفته نلسون ماندلا “آموزش و پرورش قدرتمندترین سلاحی است که با آن می توان جهان را متحول کرد” وبضاعت ناچیز این حقیر در این عرصه، به بررسی اجمالی شعار: “احیای آموزش و پرورش نخبه پرور” پرداخته می شود.
البته، با امعان نظر در تجربه نمایندگی قبلی نماینده محترم برگزیده مردم منطقه، و بویژه تجربه خدمتی ایشان در آموزش و پرورش رجا واثق داریم که طرح این شعارها و بویژه شعار “احیای آموزش و پرورش نخبه پرور” بی اساس نبوده است، لیکن در پرداختن به این موضوع تبیین چندین واژه کلیدی، جایگاه و وضعیت نظام آموزشی منطقه ، سازو کارها و قابلیت مجلس در پرداختن به این موضوع، میزان “امکان سنجی این شعار” حائزاهمیت است.
اولا، واژه “احیا” در فرهنگ معین به معنای: { ع، ف، احیا} ۱- (مص م.) زنده کردن، زنده گردانیدن و….(ص. ۱۶۲) می باشد. این بدان معناست که آموزش و پرورش منطقه زمانی و مقطعی نخبه پرور بوده است و این تلاش می شود که وضعیت قبلی احیا شود . در حالیکه، وقتی شرایط احراز نخبگی و استعداد برتر در هر بخش را بر اساس معیارهای “بنیاد ملی نخبگان ” در فقط دو بعد از مجموع ابعاد زیر را مد نظر قرار می دهیم ، جایگاه منطقه به خوبی نشان داده می شود: دانش آموزی، دانشگاهی، حوزوی  ،علوم قرآنی ، فعالان هنری ، مخترعان و مکتشفان

دانش آموزی

– نفرات اول تا سوم المپیادهای معتبر جهانی و بین المللی دانش آموزی با تایید وزارت آموزش و پرورش به عنوان نخبه

-راه یافتگان مرحله نهایی المپیادهای معتبر جهانی بین المللی دانش آموزی با تایید وزارت آموزش و پرورش به عنوان استعداد برتر

-نفرات اول تا سوم المپیادهای معتبر علمی دانش آموزی کشور با معرفی وزارت آموزش و پرورش به عنوان استعداد برتر

– برگزیدگان از میان ۱۵۰نفر اول برای رشته های ریاضی و فیزیک ، ۱۰۰نفر اول برای رشته های علوم تجربی، ۱۰۰ نفر اول برای رشته های علوم انسانی و ۴۰ نفر اول برای رشته های هنر به عنوان استعداد برتر

دانشگاهی:

– نفرات اول تا سوم المپیادهای معتبر بین المللی دانشجویی کشور با معرفی وزارتین علوم و بهداشت به عنوان نخبه

– نفرات اول تا سوم المپیادهای معتبر علمی دانشجویی کشور با معرفی وزارتین علوم و بهداشت به عنوان استعداد برتر

با قاطعیت می توان گفت که بضاعت آموزشی منطقه، امکانات، آمار پذیرفته شدگان در دانشگاههای معتبر و وجود افراد در مناصب تصمیم گیری و مدیریتهای کلان کشور و مقایسه با شاخصهای فوق خلاف آن را نشان می دهد و آموزش و پرورش منطقه نه تنها برکاتی از نخبه پروری نداشته است بلکه جزو محرومترین بخشهای توسعه ملی و منطقه ای بوده است. یکی از معضلات جدی منطقه محرومیتهای آموزشی است و نخبه پروری پیشکش!!. اگرحداقلهای آموزش آحاد جامعه در آن منطقه در مقایسه با مرکز کشور و حتی مرکز استان فراهم شود، اسباب رضایت مرددم بیشتر فراهم خواهد شد.

نخبه کیست؟

در پاسخ به اینکه نخبه کیست می‌توان ماده ٢ آیین‌نامه احراز نخبگی را یادآور شد که می‌گوید: «نخبه، به استناد ماده ۴ اساسنامه بنیاد به فرد برجسته و کارآمدی اطلاق می‌شود که اثرگذاری وی در تولید و گسترش علم و هنر و فناوری و فرهنگ‌سازی و مدیریت کشور محسوس باشد و هوش، خلاقیت، کارآفرینی و نبوغ فکری وی در راستای تولید و گسترش دانش و نوآوری موجب سرعت بخشیدن به رشد و توسعه علمی و اعتلای جامعه انسانی کشور شود»

نخبه پروری چیست؟

نخبه پروری به معنای پرورش دادن ویژگی‌های پیش‌گفته و فراهم آوردن شرایط برای تعمیق و نهادینه شدن آن در افراد است. این اصطلاح به معنی طبقه‌بندی جامعه بر اساس امتیازات موهوم نیست بلکه طبقه‌بندی بر اساس کلاس علم، اخلاق، ادب، توانایی و به عبارت روشن‌تر، دانستن، توانستن، خواستن، برخاستن و به ظهور رساندن فضایل انسانی است. فضایلی که البته هرکس می‌تواند بدان دست یابد و پس از آن در جمع نخبگان به شمار آید.
نخبگان معمولاً کسانی هستند که از راههای دشوار می‌گذرند و موانع را از سر راه برمی‌دارند، مشکلات و سختی‌ها را رام اراده خویش می‌کنند تا به مقصد برسند. بلکه نخبگی در راه‌یابی و راهنمایی و یافتن راه‌های تازه، کم‌هزینه و پرفایده به‌سوی مقصد و تلاش مثمر ثمر برای رسیدن به مقصد خود را نشان می‌دهد. پس می‌توان گفت نخبه از طبقه خاصی نیست هرچند در نهایت جزو یک طبقه خاص می‌شود.

ویژگی انسان های نخبه چیست؟

نخبه، نخبگی و جامعه نخبگان یک پدیده بسیار پیچیده اجتماعی، اقتصادیو سیاسی است. یک فرد علاوه بر برخی قابلیت های شخصی باید در درون یک دینامیک پیچیده در سطوح مختلف از خانواده تا ملی  قرار گیرد تا روزی عنوان نخبه را کسب کند”. موفقیت افراد ذاتی نیست، بلکه نخبگان واجد ویژگیهای زیر هستند:
دقیق هستند؛ همه نخبگان یک ویژگی مشترک دارند و آن این است که حد خود را دقیق می‌شناسند.

هدفمند هستند.

فرصت یاب، از فرصت‌ها خوب استفاده می‌کنند.

خود و دیگران را خوب ارزیابی می‌کنند،

شجاع هستند و مدیریت خطرپذیری و تصمیم‌گیری دارند.

می‌دانند همیشه محدودیت وجود دارد ولی در جا نمی‌زنند.

بر آنچه انجام می‌دهند تمرکز دارند، از نظر روان‌شناسی یادگیری: مهم‌ترین شرط در تمرکز حواس «داشتن علاقه به موضوع موردنظر است

جامعیت و نگاه جامع دارند. نبوغ،  قدرت به‌کارگیری مهارت‌ها و تعادل و تناسب در ترکیب آن‌هاست.

در علم تحقیق همواره با در نوع تعریف مواجه هستیم یکی تعریف نظری از پدیده یا متغیر و دیگری تعریف عملیاتی. تعریف نظری روشنگرانه است و هر محققی باید نسبت به متغیر مورد نظر اشراف نظری و بینشی داشته باشد اما تعریف عملیاتی حدود و صغور هدف را ترسیم، امکان سنجی ، قابلیت اجرایی و عملیاتی آن را ترسیم و از منظر همگان میزان تحقق آن را قابل سنجش، ارزیابی و قضاوت می کند. فلذا، در این فرایند باید حدود و صغور تعریف عملاتی تمامی اصطلاحات و عبارات مندرج در شعارها من جمله “نخبه پروری و……” تبیین شود. کلی گویی در فعالیتهای برنامه ای همواره مرادف با ابهام آفرینی و نهایتا گریز از مسئولیت خواهد بود.

نخبگی و نخبه پروری و تامین ویژگیهای انسان نخبه نظیر:

فرد برجسته و کارآمدی تاثیر گذاردر تولید و گسترش علم و هنر و فناوری و فرهنگ‌سازی و مدیریت کشور

با هوش، خلاق، کارآفرین و برخورداری از نبوغ فکری

فرایند نخبه پروری از رهگذر پرورش دادن ویژگی‌های

به ظهور رساندن فضایل انسانی و دهها ویژگی دیگر………

در گرو برایند مجموعه ای از متغیرها و عوامل برنامه ریزی شده است تا اینکه آحاد جامعه را در یک مقطع زمانی نسبتا طولانی از یک نقطه آغازین هدایت و به سمت اهداف از پیش تعیین شده نایل سازد. آموزش و پرورش می تواند منشا ، بستر . سازو کار نخبگی را فراهم آورد، اما پاسخ به سوالات و تامین انتظارات زیر و ارئه‌ی تعریف عملیاتی از “آموزش و پرورش نخبه پرور” در راستای چگونگی تعقیب و تحقق آن و تبیین موارد زیر برای مردم منطقه به انحا مختلف مورد عنایت مردم از نماینده محترم منطقه خواهد بود:

تبیین جایگاه آموزش و پرورش منطقه، امکانات آموزشی، نیروی تخصصی در مقطع فعلی بر اساس شاخصهای “بنیاذ ملی نخبگان”

تببین و ترسیم مراکز آموزش عالی و دانشگاههای منطقه ، و همچنین وضعیت و جایگاه دانش آموختگان دانشگاهی

اهداف و برنامه های شفاف و عملیاتی حرکت از مبدا موجود به اهداف تعیین شده

برنامه های عملیاتی در قالب “طرح و برنامه نخبه پروری”

تعیین و اعلام اهداف کوتاه مدت سالانه در راستای پیگیری و تحقق ابعاد این شعار و ارائه گزارش ملموس و شفاف به مردم منطقه

سازو کارها و امکانات مجلس در تحقق این شعار

*: عضو هیأت علمی دانشگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

7 + 11 =

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: